Pierwsze zwiastuny wiosny zachęcają do zdjęcia płachty z motocykla. Może się jednak okazać, że zanim znów wyjedziemy na drogę, konieczny będzie zakup nowego akumulatora. Niestety na internetowych forach można znaleźć wiele mylących i błędnych informacji dotyczących tego zagadnienia – dlatego też Exide Technologies przygotował skrócony poradnik na ten temat.
Żelowa niepewność
Jedna z najczęstszych porad, jaką można znaleźć w Internecie, głosi, że do motocykla najlepszy jest akumulator żelowy. „Niestety kwestia dotycząca akumulatorów żelowych nie jest taka prosta” – tłumaczy Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A. „Problemów nastręcza już sam przymiotnik «żelowy». Normy nie precyzują niestety konstrukcji akumulatora, w którym elektrolit jest unieruchomiony ” – dodaje.
Eksperci z branży są zgodni – akumulator żelowy to taki, którego elektrolit został zagęszczony żelem krzemionkowym. Taka operacja powoduje znaczne polepszenie parametrów akumulatora pod względem pojemności, maksymalnej głębokości rozładowania oraz zakresu kątów przechyłu, w jakich akumulator może pracować. Podobne efekty daje zastosowanie technologii AGM, polegającej na „uwięzieniu” elektrolitu we włóknie szklanym. I choć AGM również polepsza parametry akumulatora, to zastosowanie tej technologii nie sprawia, że akumulator staje się „żelowym” – choć informacja na opakowaniu może świadczyć o czymś zupełnie innym.
cały tekst czytaj w portalu AkuBiz.biz