niedziela, 2 czerwca 2013

100 lat alternatorów Bosch

100 lat temu Bosch wprowadził na rynek prądnicę z regulatorem napięcia dla pojazdów mechanicznych. Prądnica, współcześnie nazywana alternatorem, miała być na początku źródłem energii dla elektrycznych reflektorów, a stała się fundamentem dla funkcji elektrycznych w samochodach.
Oprócz reflektorów, w pojazdach szybko pojawiły się inne odbiorniki elektryczne, np. elektryczny rozruszniki (1914 r.) i pierwszy elektryczny napęd dla wycieraczek (1926 r.). Obecnie produkowane alternatory dostarczają prąd do wielu układów elektrycznych, dzięki którym samochody są czyste i oszczędne, a także bezpieczne i komfortowe. – Alternatory są coraz mniejsze, bardziej wytrzymałe i wydajniejsze – podsumowuje rozwój tej techniki Ulrich Kirschner, Prezes działu branżowego Bosch Starter Motors and Generators. Podczas gdy pierwsze prądnice dysponowały prądem o wartości 4 amperów, najnowsza generacja alternatorów Bosch – Power Density Line dla samochodów osobowych oferuje urządzenia o zakresie prądów maksymalnych od 130 do 250 amperów.

Bosch dostawcą systemowym
Do roku 1913 Bosch produkował prawie wyłącznie układy zapłonowe. Tak jednostronna strategia stanowiła spore ryzyko dla przedsiębiorstwa. Równocześnie, rynek motoryzacyjny rozwijał się bardzo dynamicznie, a do codziennego użytku samochody potrzebowały bezpiecznego i niezawodnego oświetlenia. Bosch dostrzegł w tym szansę dla siebie i w 1913 roku rozpoczął seryjną produkcję oświetlenia samochodów pod nazwą „Bosch-Licht”. Pakiet do indywidualnego montażu składał się z dwóch reflektorów, prądnicy, akumulatora oraz regulatora napięcia. Prądnica miała tylko jedno zadanie: dostarczyć prąd do akumulatora, z którego zasilane były reflektory. Pierwszy system oświetlenia otworzył firmie Bosch drogę do rozwoju jako dostawca systemowy i wiodący producent części i wyposażenia samochodów. Gdyby Bosch nie optymalizował wydajności produkowanych przez siebie prądnic, współcześnie musiałyby one ważyć tyle co mały samochód, aby dostarczyć odpowiednią ilość prądu dla nowoczesnych sieci zasilania i wielu odbiorników elektrycznych w samochodach.

Nie tylko elektrycznie podnoszone szyby
Oprócz kompleksowego programu alternatorów dla samochodów osobowych i użytkowych, Bosch oferuje wiele innych silników elektrycznych: od małych napędów do regulacji foteli i zamykania szyb, aż po wydajne silniki elektryczne do samochodów hybrydowych i elektrycznych, które z jednej strony produkują prąd, ale także są źródłem siły napędowej. – Napędy elektryczne także w przyszłości będą podnosić efektywność i komfort samochodów – przekonuje Kirschner.
źródło: bosch-prasa.pl (tu)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz