Warunkiem osiągnięć biznesowych jest dziś przede wszystkim
innowacyjność techniczna. Dowodzi tego przykład firmy Johnson Controls i
jej działu Power Solutions – światowego lidera w branży akumulatorów
rozruchowych.
W 1883 roku Warren S. Johnson z miejscowości Whitewater
w amerykańskim stanie Wisconsin wynalazł i opatentował elektryczny
termostat, utrzymujący stałą temperaturę w pomieszczeniu. Dwa lata
później wraz z grupą wspólników ze stanu Milwaukee utworzył
przedsiębiorstwo Johnson Electric Service Company, zajmujące się
systemami regulacji temperatury w budynkach. Od 1887 roku udziałowcy tej
spółki otrzymują regularnie coroczne dywidendy. Jej rozwój do obecnych
rozmiarów globalnego wielobranżowego koncernu, którego łączna wartość
sprzedaży osiągnęła w 2012 roku 41 955 mln USD, odbywał się nie tylko
poprzez techniczną i handlową rozbudowę pierwotnej działalności, lecz
także drogą przejmowania pod swą kontrolę firm o ugruntowanej już
rynkowej pozycji. W związku z tym nazwę całej korporacji zmieniono w
1974 roku na Johnson Controls.
Johnson kontroluje akumulatory
Już na początku ubiegłego wieku Johnson Electric Service Company
(jeszcze za życia swego założyciela, który zmarł w 1911 roku) uruchomiła
produkcję stacjonarnych baterii elektrycznych, niezbędnych do zasilania
systemów termostatycznych, stosowanych także w ówczesnej telefonii.
Były to zespoły ogniw z płynnym elektrolitem wypełniającym cele wykonane
z... drewna. W latach 20. drewno w akumulatorach firmy Johnson
zastąpiono ebonitem, czyli utwardzoną gumą, a dopiero od połowy
dwudziestego stulecia tworzywami sztucznymi, od roku 1967
polipropylenowymi, nadal stosowanymi w tego rodzaju produktach.
Wejście spółki Johnson Controls na rynek akumulatorów motoryzacyjnych
nastąpiło w roku 1978 wraz z przejęciem renomowanej firmy Globe-Union,
Inc. Na podobnej zasadzie weszły w skład koncernu akumulatorowe marki
Hoppecke (2001) i Varta (2002), co oznaczało już stworzenie organizacji
dominującej w globalnej skali, a wzmocnionej dodatkowo w 2005 roku
przyłączeniem globalnego działu akumulatorów firmy Delphi.
Funkcjonujący w obecnej strukturze organizacyjnej Johnson Controls
dział Power Solutions jest światowym liderem (36% rynku, 5 906 mln USD
wartości sprzedaży w 2012 roku) branży motoryzacyjnych akumulatorów
rozruchowych do wszystkich rodzajów pojazdów. Od 2008 roku jest
pierwszym na świecie wielkoseryjnym producentem akumulatorów
litowo-jonowych do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Zatrudnia
łącznie ponad 14 000 pracowników w 50 ośrodkach produkcyjnych,
recyklingowych i dystrybucyjnych na całym świecie. Jego ubiegłoroczna
produkcja to około 130 milionów akumulatorów, dostarczanych pod różnymi
markami wszystkim światowym koncernom samochodowym do pierwszego montażu
pojazdów oraz dystrybutorom motoryzacyjnych części zamiennych.
Innowacje marki Varta
Nazwę VARTA utworzono w 1904 roku z pierwszych liter niemieckich słów: Vertrieb, Aufladung, Reparatur Transportabler Akkumulatoren (dystrybucja,
ładowanie, naprawa mobilnych akumulatorów) dla oznaczenia tej grupy
produktów firmy AFA założonej już w 1887 roku w niemieckim mieście
Hagen.
Późniejsza historia zawiłych organizacyjno-własnościowych
przekształceń i powiązań zarówno samego przedsiębiorstwa, jak i jego
sztandarowej marki może wypełnić wielotomową rozprawę, lecz dla
kolejnych pokoleń wynalazców i zwykłych użytkowników elektrolityczne
źródła prądu ze znakiem Varta były niezmiennie synonimem najwyższej
jakości i nowoczesności. Wystarczy wspomnieć, iż jeszcze w XIX wieku z
produktów wykonanych w Hagen korzystał w swym prototypowym pojeździe
elektrycznym sam Thomas Edison, w latach międzywojennych stosowano je
w eksperymentalnych balonach i gigantycznych sterowcach, a po wojnie –
nawet na Księżycu!
Z naszego, branżowego punktu widzenia wśród szerokiego asortymentu
akumulatorów i baterii Varta, sięgającego od potężnych ogniw
przemysłowych i okrętowych aż po miniaturowe "pastylki" zasilające
elektroniczne zegarki, najbardziej interesujące wydają się produkty
przeznaczone dla motoryzacji. Także i w tej dziedzinie firmowe innowacje
wyznaczały rozwojowe etapy motoryzacyjnej elektrotechniki.
Pierwszy w niej przełom nastąpił na początku zeszłego stulecia wraz z wprowadzeniem na rynek owych Transportabler Akkumulatoren,
rozwiązujących problem zapłonu i oświetlenia w pionierskich
samochodach. Potem radykalne zwiększenie ich pojemności umożliwiło
zastosowanie rozruszników elektrycznych. W roku 1950 w zakładach Varta
opracowano nową technologię fabrycznego montażu akumulatorów
samochodowych, dzięki której produkcja stała się szybsza i tańsza. Lata
siedemdziesiąte przyniosły pierwsze na świecie odporne na wycieki
akumulatory Varta Super Dry oraz (na koniec tej dekady) nieznane
wcześniej ich konstrukcje bezobsługowe.
W 2000 Varta tworzy w Hanowerze centrum nowych technologii rozwoju
akumulatorów samochodowych. Ośrodek ten nie tylko kontynuuje, lecz nawet
intensyfikuje swą działalność po przejęciu marki Varta przez Johnson
Controls w 2002 roku, czego dowodzą najświeższe firmowe dokonania, takie
jak opatentowane na całym świecie technologie AGM (2003) i
PowerFrame(r) (2008). W roku 2007 opracowano innowacyjną konstrukcję
akumulatorów, przystosowaną do specyficznych wymogów samochodowych
systemów start-stop, w tym także do mikroprocesorowych układów
gospodarowania energią elektryczną. Wkrótce też Varta staje się ich
głównym światowym dostawcą (80% rynku w 2009 roku). Najnowszą firmową
inicjatywą jest program serwisowy Varta(r) Start-Stop (VSSP),
zaspokajający wszystkie potrzeby warsztatów samochodowych związane z
profesjonalną obsługą i wymianą tego rodzaju akumulatorów. Jest to
bowiem dla niezależnych warsztatów samochodowych, a nawet dla
specjalistycznych serwisów akumulatorowych, trudne wyzwanie i
skomplikowany proces technologiczny.
W ramach tegoż programu stworzono wielofunkcyjne urządzenie
diagnostyczne VSSP 2.0, pozwalające testować akumulatory, usuwać kody
błędów i resetować parametry w pamięci mikroprocesorowych sterowników
pojazdu. Przyrząd wyświetla także potrzebne instrukcje demontażu i
montażu akumulatora w danym pojeździe oraz komunikuje się dla
aktualizacji oprogramowania z internetową bezpieczną strefą,
przeznaczoną dla partnerów marki Varta.
Fabryka akumulatorów w Zwickau
Na dzisiejszym jej terenie firma Friemann & Wolf produkowała od
roku 1884 specjalistyczny sprzęt dla okolicznych kopalń, m.in. górnicze
lampy bezpieczeństwa. Za czasów NRD zakład znacjonalizowano i
zlokalizowano w nim produkcję akumulatorów rozruchowych do wytwarzanych w
Zwickau samochodów Trabant. W 1992 roku obiekty zakładu kupiło
przedsiębiorstwo Hoppecke Batterie GmbH i podjęło w nich własną
produkcję akumulatorów Po dziewięciu latach nastąpiło przejęcie tej
firmy przez Johnson Controls Inc., a w rok później z nowych linii
technologicznych zaczęły schodzić akumulatory AGM, początkowo z
wydajnością: 600 000 sztuk rocznie.
W roku 2010 roczna produkcja zwiększyła się do 2,4 miliona sztuk,
obecnie wynosi 4,2 miliona, a po zakończeniu obecnie trwającej rozbudowy
osiągnąć ma 6,6 miliona przy docelowym zatrudnieniu ok. 400 osób.
Dzięki temu już wkrótce fabryka w Zwickau będzie największą na świecie
wytwórnią najnowocześniejszych akumulatorów kwasowo-ołowiowych typu AGM o
różnym przeznaczeniu, w tym także do samochodów z systemami start-stop.
Do najnowszych wykorzystywanych tu technologii marki Varta należy
wspomniana już AGM. Skrót ten utworzono od angielskiego określenia absorbent glass mat,
co oznacza, iż w akumulatorach tego typu kwasowy elektrolit nie
występuje w postaci płynu swobodnie wypełniającego cele, lecz tylko
nasącza się nim matę z włókna szklanego, stanowiącą separator
rozdzielający płyty elektrodowe. Dzięki takiej konstrukcji obudowa może
być szczelna, co niezależnie od jej pozycji eliminuje możliwość
jakichkolwiek wycieków elektrolitu, a także odparowywanie z niego wody.
Oznacza to w praktyce całkowitą bezobsługowość eksploatacji. Ponadto
separator bezpośrednio przylegający do elektrod zapobiega wykruszaniu
się z nich masy czynnej i zapewnia w ten sposób znacznie przedłużoną
trwałość całej baterii ogniw.
Specjalna metoda produkcji ołowianych kratek elektrod, opatentowana
pod nazwą PowerFrame(r), zapewnia optymalny przepływ prądu elektrycznego
wewnątrz akumulatora, a przez to zwiększoną jego wydajność. Wykonane w
ten sposób kratki odznaczają się też podwyższoną wytrzymałością
mechaniczną. Zalety te są konsekwencją formowania kratek poprzez
plastyczną obróbkę (sztancowanie) taśm ołowianej blachy. Sama ta
produkcja jest także zdecydowanie bardziej energooszczędna i przyjazna
dla środowiska niż przy stosowaniu tradycyjnych metod odlewniczych.
W produkowanych w Zwickau akumulatorach do systemów start-stop wykorzystywana jest też koncepcja EFB (enhanced flooded battery). Zapewnia ona wielokrotne wzmocnienie wszystkich ich użytkowych parametrów.
Z myślą o przyszłości
Przyszły rozwój motoryzacyjnych akumulatorów energii elektrycznej
wytyczany jest w wielu aspektach przez rosnące wymogi ekologiczne. Dla
koncernu Johnson Controls i jego marki Varta wiąże się z tym zarówno
dalsze dostosowywanie dotychczasowego asortymentu produktów do kolejnych
redukujących emisję spalin generacji systemów start-stop, jak też
inicjowanie całkiem nowych rozwiązań w zakresie napędów alternatywnych,
mniej zależnych od standardowych paliw. Dlatego już w następnym, 2014
roku, w Hanowerze zostanie uruchomiona pilotażowa produkcja akumulatorów
do pojazdów hybrydowych i elektrycznych.
Innym istotnym problemem ekologicznym dotyczącym wszelkich rodzajów
akumulatorów jest ich neutralny dla środowiska naturalnego recykling.
Jego warunki spełnia zainaugurowany przez Johnson Controls w 2010 roku
program recyklingowy ecosteps(r). Dzięki niemu koncern jest już obecnie
globalnym liderem zamkniętego cyklu produkcji, dystrybucji, eksploatacji
i zbiórki zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, a to sprawia, iż w
Ameryce Północnej wskaźnik zwrotu tych wycofanych z użytkowania
produktów przekroczył 97%. Przeciętny zaś akumulator samochodowy w USA
zawiera 60 do 80% materiałów nadających się do recyklingu, jak ołów i
tworzywa sztuczne. Program recyklingu ecosteps(r) ma w Europie poparcie
World Wildlife Fund.
Jan Kwiecień, prezes Johnson Controls Akumulatory
źródło: e-autonaprawa.pl (tu)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz