Tworzywa sztuczne są wykorzystywane do produkcji akumulatorów do samochodów przyszłości.
Nowy projekt o nazwie PolyZion ukierunkowany jest na badanie i
rozwijanie nowych technologii magazynowania energii na potrzeby jej
różnych zastosowań, ale szczególnym punktem zainteresowania są pojazdy
elektryczne. Problem z aktualnymi samochodami elektrycznymi polega na
tym, że technologia akumulatorów wymaga częstego ładowania. Nowsze
metody, np. litowe są bardzo dobre, ale dosyć drogie i obciążone wieloma
słabościami związanymi z bezpieczeństwem.
Mogą bowiem wywoływać gwałtowne wybuchy przy zderzeniu. Projekt PolyZion
ma więc przyczynić się do opracowania akumulatorów lekkich i
ekologicznych, a jednocześnie wydajnych i bezpiecznych.
Projekt finansowany jest ze środków unijnych. Realizuje go międzynarodowe konsorcjum.
Istota ich starań polega na opracowaniu szybko ładowalnego akumulatora
cynkowo-polimerowego na bazie cieczy jonowych. Miałby być on
wykorzystywany w pojazdach elektrycznych (EV) i hybrydowych (HEV).
Badania prowadzone są nad przewodzącymi tworzywami sztucznymi, cieczami
jonowymi, osadzaniem cynku, ładowaniem.
PolyZion ma być odpowiedzią na konkretne potrzeby rynkowe. Oto bowiem
przewiduje się, że rynek samochodów EV i HEV znacznie się rozwinie w
najbliższych latach. Niestety aktualne technologie akumulatorów nie są
gotowe do zaspokojenia tego zapotrzebowania. Najpowszechniej
wykorzystywane dzisiaj w samochodach EV akumulatory ołowiowe,
niklowo-wodorkowe lub litowe wiążą się ze szkodliwymi konsekwencjami
technologicznymi i środowiskowymi oraz częstymi zwarciami.
Nowe akumulatory na bazie systemu cynk - tworzywo sztuczne mają więc
zapewnić lepszą wydajność, bezpieczeństwo i ekologiczność. Podejście
takie zostało wymuszone m.in. problemami związanymi z pojazdami
napędzanymi benzyną i olejem napędowym. Mowa tu o rosnących cenach paliw
i ryzyku niedoborów ropy naftowej.
Projekt PolyZion łączy obojętną na powietrze i wilgoć klasę elektrolitów
z nanostrukturalnymi osadami cynku i przede wszystkim nowatorskimi i
bardzo szybko ładującymi się polimerami przewodzącymi. Uzyskany w ten
sposób akumulator będzie dysponować niezbędną energią i gęstością mocy,
tak by konkurować z alternatywnymi technologiami akumulatorów na rynkach
pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W ramach projektu powstanie
również prototyp jednostek akumulatorowych do przeprowadzenia testów
spełniania norm branżowych.
Źródło: tu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz